دیسک کمر:

دیسک کمر در واقع در همه‌ی افراد به صورت طبیعی وجود دارد که بر اساس یک سری از فعالیت‌های سنگین که در اصطلاح پزشکی با مانور والسالوا همراه هستن ممکنه باعث صدمات دیگه کمر بشود. در واقع هر فعالیتی که همراه با بلند کردن وزنه‌های سنگین باشد احتمال دارد فشار را به این مفاصل وارد کند.
نکات مهمی که در پیشگیری از دیسک کمر باید مد نظر داشت :

1. دسته‌ای از ورزشها هستند که ما در آنها سعی می‌کنیم عضلات ستون فقرات و به اون عضلات جدار شکم را تقویت کنیم تا به عنوان عناصر تکمیلی ثانویه به حفظ و نگهداری ستون فقرات کمک کنند.
  2. پرهیز از فعالیت‌های سنگینی هست که با مانور والسالوا  همراه هستند به چهره‌ی ورزشکاران وزنه‌برداری در هنگام بلند کردن وزنه اگر دقت کرده باشید اون حالتی که تو صورتشان مشاهده می‌کنید در هنگام بلند کردن وزنه به حبس نفس نوع خیلی مشخص مانور والسالوا هست و هر فعالیتی که در واقع کمر به این شدت درگیر کند احتمال فشار در افرادی که ورزشکار و تمرین‌های کافی نداشتند و به ستون فقرات میارد.

تنگی کانال نخاعی:

تنگی کانال نخاعی ضایع هست که ما در افراد مسن‌تر و افراد بالای سن‌های پنجاه تا شصت سال مشاهده می‌کنیم. به تدریج با بالا رفتن سن در واقع دیسک بین مهره‌ای آب و مایع طبیعی خودش را از دست میدهد و حالت سختی پیدا می‌کند و فشارهای آبزیان منجر به خوردگی این دیسک و درنهایت استخوان مهره‌ها بر روی هم می شود. این کاهش فاصله‌ی فضای بین مهره‌ای که در واقع تغییرات غیرقابل بازگشت دیسک های بین مهری در سنین بالا اتفاق میفتاد منجر به کاهش فضایی که اعصاب از داخل کانال نخاعی خارج می شود. باعث فشار بر روی اعصاب می شود این حالت در سن بالا اصطلاحا تنگی کانال نامیده می شود، که درمانش از نظر جراحی تا حد زیادی با یک دیسک ساده‌ی کمر متفاوت خواهد بود.

نکته‌ی خیلی مهمی که در مورد تنگی کانال باید دقت داشت و مد نظر قرار داد این هست که انجام ورزش‌های سبک روزانه در افراد میانسال می تواند جلوی این عارضه را تا حد زیادی بگیرد یا عوارض ناشی از درمان اون به حد زیادی بعد از عمل جراحی کم کند، اگر دوره‌های منظم و متناوب ورزش‌های سبکی که برای این بیماری‌ها طراحی شده فرد انجام بدهد در دراز مدت احتمال بروز عوارض و نیاز به عمل جراحی به شدت افت می‌کند.

سندروم اپرکلاس :

سندرم اپرکلاس یا به عبارتی به زبان عامیانه ( سندروم‌های افراد پشت میز نشین ) به شدت در دنیای امروزه رو به گسترش است. فعالیت‌های کم و پشت میز نشینی اداری و ساعت‌های طولانی مدت، استفاده از گوشی‌های همراه باعث بروز دردهای مزمن گردنی ضعف عضلات ستون فقرات در ناحیه گردنی شده که به شدت به سلامت  ستون فقرات در بنای گردن صدمه زدن علی‌رغم اینکه این دردها ، دردهای مزمن از کار اندازه بوده و در بعضی مطالعاتی که در جوامع غربی انجام شده باعث ساعات طولانی کاهش فعالیت و دوری فرد از فعالیت و درآمدزایی میشن درمان‌های به نسبت ساده‌ای شامل تقویت عضلات اپرکلاس افراد قابل تجویز است.
تقویت عضلات و کلاس و گروه تقویتی عضلات اپرکلاس به صورت مرتب و روزانه که زمان زیادی را از فرد نمی‌گیرد شاید در حد چند دقیقه می تواند مانع از این عوارض بشود.
نکته‌ی خیلی مهمی که باید مد نظر قرار داد تشخیص سندرم اپرکلاس به همین سادگی نیست کسانی که درد مزمن گردن دارند توصیه می شود حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنند و شدیدا توصیه میشود از استفاده از گردنبند و یا کلاه های گردنی طبی بدون نسخه شدیدا پرهیز کنند. زیرا استفاده از کلاه نه تنها باعث رفع علت این بیماری نمی شود بلکه به عنوان یک عنصر نگهدارنده گردن اگر درست تجویز نشود با ضعف عضلات گردنی می تواند عوارض این مشکل را به شدت در فر تشدید کند.

• برای افرادی که کار دفتری دارند و پشت میز می‌شینند حتما توصیه می شود.
  •  از زیر پایی استفاده کنید.
  •  اگرمدت طولانی با کار کامپیوتری دارند علاوه بر محافظت در مقابل در واقع نور صفحه کامپیوتر که تو محیط با نور مناسب باشد حتما یکی دو ساعت بلند شوید یه تحریک کوچیکی داشته باشید این تحریک نمی‌خواد خیلی زیاد باشد و در حد یک یا دو دقیقه یا سه دقیقه ورزش کافی هست.
  • توصیه می شود که مانیتور در وضعیت مناسب قرار داشته باشد تا لازم نباشد گردنشان را خیلی خم کنند.
  • خم کردنی که ما در زمان پاسخ دهی گوشی موبایل انجام می دهیم ، یا برای بررسی صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند انجام می دهیم ، برای گردن خیلی مناسب نیست پس بنابراین باید سعی کنیم تا حدی که ممکن می باشد گردن را در وضعیت طبیعی نگه داریم.
  • صندلی مناسب تو محیط کار حتما باید برایشان قرار داده قرار شده باشد و سعی کنند  زمانی که با کامپیوتر کار انجام میدهند به صندلی تکیه بدهند.
ستون فقرات

اختلال ستون فقرات در کودکان و بزرگسالان :

در مورد سنین مدرسه باید به دردهای مزمن ستون فقرات خصوصا اگر شبانه هست توجه ویژه‌ای داشت. که خصوصا باعث بیداری شبانه بچه‌ها می شود .
نکته ی خیلی مهمی که حتما باید پیگیری بشود این هست که تو سنین مدرسه دبستان و دبیرستان خیلی از اختلالات ستون فقرات بدون اینکه زیادی ایجاد کنند رشد می‌کنند بنابراین توصیه می شود حتما یکبار بچه کمرش معاینه بشود. خیلی وقت ها پدر مادرها درمورد بچه‌هاشون متوجه ناهنجاری‌ها می شوند به پزشک مراجعه می‌کنند.
 نکته‌ی خیلی مهمی که هست اینه که در اطفال و بچه‌ها ممکنه خیلی از دفرمیتی پیشرفته‌ی ستون فقرات تغییر زوایای طبیعتقانون در رشد کند بنابراین اگر هر انحرافی در ستون فقرات دیدید و به نظرتون غیر طبیعی بود حتما جهت پیگیری به پزشک مراجعه بکنید.

آب درمانی و ورزش های عضلات ستون فقرات :

آب درمانی و ورزش‌های سبکی مثل یوگا و پلاسبو سن فرد و دردهای مزمن ستون فقرات درست انتخاب بشود در خیلی از موارد مانند درمان‌های مثل اونترای موثر خواهند بود.
توصیه می شود افراد اگر دارای تقویت بعضی از مطالعات ستون و تغییرات فقط به اندازه‌ی عمل جراحی موثر خواهد بود.
نکته‌ی مهمی که ما در نتیجه این درمان‌ها در با درمان‌های که بعضی موقع‌ها براقلایه هیچوقت اشتباه نکنیم و در مورد انتخاب روش درمانی فقط صرفا به گفته دوستان و آشنایان تاکید نکنیم به درد شدید طولانی مدت خصوصا برای چهار هفته داشته باشیم حتما نظر پزشکان در این زمینه جویا بشویم.

قوس کمر و درمان آن :

قوس کمر طبیعی زاویه خاصی نیست که مردم خیلی موقع‌ها فکر می‌کنند به خاطر داشتن قوس کمر باعث دردهای مزمن می شوند. این مشکل را باید از لیز خوردن مهره و در واقع مشکلات همراهی که ممکنه با این مشکل باشد. تشخیص افتراقی دارد خیلی موقع‌ها دردها و مشکلات مفصل لگن و بیمارانی که قوس کمر دارند به حساب قوس کمر خودشان می‌زنند یا دردهایی که ناشی از مشکلات فقرات در واقع قفسه‌ی صدری هست.
قوس کمر خالی یک بیماری نیست و مشکل جدی ندارد اما اگر شما دچار دردهای ستون فقرات هستید برای رد سایر علل مشکلات همراه توصیه می شود حتما پزشکتون رو جویا بشوید .
در مورد اینکه آیا صرفا این قوس کمر می تواند باعث دردهای شدید ستون فقرات بشود.

گوژ پشتی و درمان :

گوژپشتی یا کاپسیس بیماری است که در ستون فقرات اتفاق میفتاد اصولا افراد دچار یک حالت برجستگی در ستون فقرات در واقع یه زاویه‌ی تیزیر تونینو کشتی‌ها اگر خفیف باشند، خیلی نیازمند درمان جراحی نیستند می شود از اقدامات ورزش‌های تکمیلی و اینها جهت جلوگیری از پیشرفت عوارض و فقرا استفاده کرد در موارد نسبتا بزرگتر می شود. ریسهاولا پوشیدنی استفاده کرد اون نکته‌ای که خیلی مهمه اینه که گوشتی‌های شدید بعد از معاینات پزشکی دقیق عموما نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کنند و در نیازمندهای پیچیده هستند.
نکته‌ی مهم اینه که هر زاویه چیزی ورتیر زاویه‌ای شدید در ستون شاهده اولیه ما به نظر غیر طبیعی میان دست کم نگیریم و برای بررسی حداقل به پزشک مراجعه کنیم.