بیماری لگن

پوکی استخوان یا استئوپورز

بیماری پوکی استخوان یا استئوپورز در خانم های مسن شایع تر هست به خصوص بعد از شروع یائسگی احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر میشود.

درمان

توصیه میشود برای افراد مسن به خصوص خانم ها برای درمان پوکی استخوان با شروع یائسگی درمان پوکی استخوان نیز اغاز شود داروهایی مثل :

• سوپرایمنت
  • بهبود دهنده دانسیتی استخوان
  •  که به دو دسته تقسیم میشوند :
  • مکمل روزانه
  • داروهای درمانی

که این دارو ها باید زیر نظر پزشک استفاده شود.

نکروز بدون رگ یک بیماری که متاسفانه افراد جوان شامل میشه و باعث عدم خون رسانی استخوان فمور در مفصل هیپ و تغییر سر استخوان فمور در مفصل هیپ میشه.

داروهای  متعددی می‌تونن باعث مشکل بشوند مانند :

•  انواع مصرف نادرست انواع کروسیدرهای کاهش دهنده
  • افزایش دهنده‌ی وزن که درست انتخاب نشن
  • درصد خاصی از ورزش‌ها و غواصی‌های عمیق و بعضی از بیماری‌ها

از اونجا که نیکولوسین افراد جوون رو دربر می‌گیره و باعث مختل شدن شدید فعالیت و امور روزمره این افراد میشه شدیدا توصیه میشه اگر شخصی خواست از مکمل چه جهت بدنسازی که جهت کاهش یا افزایش وزن استفاده بشه حتما تحت نظر پزشک باشه و از مصرف سر خود این داروها با توجه به عوارض شدیدی که دارند جدا پرهیز کند.

با توجه به بهبود پروتزهای لگن و در واقع تغییر و پیشرفت شدیدی که ما در زمینه‌ی طراحی این پروتزها در دنیا داشتیم امروزه برای طیف وسیعی از بیماری های دردناک ناحیه ی لگن میشه از این پروتز ها استفاده کرد. دررفتگی‌های مادرزادی لگن در سنین بالا، استارتی‌وی مفصلی طرفما، رمانتیسم‌های پیشرفته، بیماری‌های التهابی مفصل لگن که موجب تخریب مفصل لگن شده باشند و شاید در دسته‌ی کوچکتر از درگیری‌های مفاصل لگن می‌تونه منجر به نیاز به این عمل طراحی بشه که امروزه با توجه به پیشرفت خیلی گسترده‌ای که اعمال جراحی تعویض مفصل لگن در واقع شاملشون میشه روز به روز بر تعداد این عمل ها هم افزوده میشه و عوارض و مشکلات این عمل‌ها هم کاهش پیدا می‌کنه.

مراقبت های بعد از جراحی:

از اونجایی که مفصل لگن بر خلاف مفصل زانو وزن و عملکرد بیومکانیکی خیلی خاصی رو می‌طلبه توصیه میشه بیماران در دوران بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام بدن تا طول عمر پروتز مفصل لگن براشون افزایش پیدا کنه از جمله این توصیه‌هایی که ما برای بیماران می‌کنیم :

• ورزش‌های سنگین مانند دویدن و پریدن(مثل تنیس بازی کردن ) پرهیز کنند.
  •  در عوض از ورزش‌هایی مثل
  •  شنا کردن دوچرخه‌ی ثابت یا متحرک یا یوگا استفاده کنند.
  •  در مورد اینکه این بیماران به هیچ وجه نباید از توالت‌های غیر از توالت‌های فرنگی استفاده کنند.
  •  تقویت عضلات لگن و ورزش‌های دائمی به شدت کمک کنه.
  • پرش و پریدن از ارتفاع بلند به شدت امکان داره به پروتز و اندام بیمار صدمه بزنه.
  • بیماران از خم کردن بسیار زیاد مفصل لگن پرهیز کنند.

نکته‌ی خیلی مهمی که باید در تعویض مفصل لگن قرار داده باشه اینه که با توجه به ماهیت این پروتز اگر بیمار دچار عفونت‌های ثانویه‌ای شد مثل :

• عفونت‌های ادراری
  • عفونت‌های دستگاه گوارش
  • عفونت‌های دهان و دندان

با توجه به وجود داشتن پروتز لگن هرچه سریعتر نسبت به اقدامات درمانی و مراجعه پزشک جهت  جلوگیری از احتمال انتقال عفونت ها به پروتز به پزشک مربوطه اقدام کنید.