در رفتگی شانه :

یکی از شایع ترین در رفتگی هایی است که در ارتوپدی اتفاق می افتد. در رفتگی کتف آسیبی است که در آن استخوان بازوی فوقانی از جای خود خارج می‌شود که بخشی از تیغه شانه است. شانه متحرک‌ترین مفصل بدن است که آن را مستعد در رفتگی می‌کند.

درمان :

با اینکه درمان این بیماری به ظاهر کار ساده ای هست اما اگر توسط آدم غیر متخصص انجام شود دچار عوارض جدی به عناصر حفظ پایداری شانه میشود و منجر به عوارض دراز مدت میشود.

عوارض :

در رفتگی شانه زمانی که به موقع درمان نشود، عوارضی را به همراه دارد که این عوارض عبارتند از:

• در کسانی که در رفتگی شانه بسیار شدید است و یا دچار در رفتگی مکرر شانه می شوند بی ثباتی مفصل شانه به وجود می آید که باعث افزایش خطر در رفتگی مجدد شانه می شود.
  • آسیب دیدن عصب و رگ های خونی اطراف مفصل شانه
  • ایجاد پارگی یافت ها، رباط ها و عضلاتی که وظیفه محافظت از مفصل شانه را بر عهده دارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم :

هر زمان دچار رفتگی شانه شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و به هیچ عنوان به شکسته بندی های غیر متخصص مراجعه نکنید زیرا کار غیر تخصصی موجب عوارضی خواهد بود.

پارگی عضلات شانه :

پارگی عضلات شانه یا به اصلاح پزشکی روتاتورکاف Rotator cuff نامیده میشه. پارگی روتاتور کاف ممکن است بدنبال یک ضربه مستقیم به ناحیه شانه بوجود آید که بدنبال آن بیمار بمدت چند ماه دچار درد شانه و به مرور باعث عدم توانایی شانه میشود.

درمان :

این نوع در رفتگی را در صورتی که خفیف باشد میتوان بدون جراحی و روش های مدرن مانند تزریقات و بازتوانی ها قابل درمان هست و امروزه  prp  و سلول های بنیادی در حال تکامل هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم :

قابل توجه هست هر گونه درد شانه که عدم توانایی حرکت شانه و بالا رفتن دست به سمت سر میشود را باید سریعا به پزشک اطلاع داد و مورد درمان قرار گیرد.

التهاب شانه :

التهاب شانه یا بورسیت شانه که ناشی التهاب عنصر اناتومی سوپرااسپیناتوس که زیر مفصل شانه است یک بیماری التهابی است و تشخیص این بیماری نیاز به معایته بالینی دقیق و تبحر در تشخیص دارد.

درمان :

در این بیماری در موارد خفیف میتوان با روش های تزریق سلول های بنیادی و روش های بازتوانی قابل درمان هست. اما در صورت پیشرفته بودن این بیماری به خصوص که اگر همراه ضایعات استخوانی همراه باشد برای درمان نیاز به جراحی می باشد.

شانه یخ زده :

این بیماری در افراد سنین بالا و بخصوص خانم ها و بیماران دیابتی و سابقه ی قلب و عروقی شایع تر هست  افراد دچار خشکی مفصلی و بدون توانایی حرکت شانه میشوند که حرکات فعال و غیر فعال شانه محدود میشود.

تشخیص و درمان این بیماری :

با توجه به تشخیص و صلاح دید پزشک درمان هایی که برای بیماران در نظر گرفته میشود مانند بازتوانی ها تاثیر فوق العاه ای در این بیماری داشته و در دراز مدت بیماران از درمان هایی که براشون انجام میشود بسیار خشنود بودند.

توصیه میشود که بیماران قبل از اینکه کاندید جراحی بشن توسط پزشک متخصص به دقت معاینه شوند.

شکستگی ترقوه :

این نوع شکستگی یکی از موارد شایع در شکستگی ها هست مخصوصا برای موتور سوار ها و ورزشکاران

درمان و تشخیص این بیماری :

در موارد خفیف اگر پوست ناحیه شانه صدمه ندید باشد و با درمان های ساده و با استفاده از بریس ها و وسایل نگهدارنده این آسیب درمان میشود و اما در موارد شدید با تشخیص پزشک ممکن است نیاز به جراحی برای درمان داشته باشد.

قابل توجه است که در این مورد شکستگی مراجعه به پزشک را به تاخیر نیاندازید زیرا هرچه بیشتر بگذرد درمان و بهبود این آسیب سخت تر میشود.