روماتیسم:

روماتیسم اسم عمومی و جنرالی برای گروه بیماری‌های التهابی و خود ایمنی از برانگیختگی سیستم ایمنی بر علیه سلول‌ها به خود فرد هست که به صورت عمومی به نام روماتیسم شناخته میشه و اسم علمی این بیماری آرتریت روماتوئید هست. بیماری‌های روماتولوژی دسته‌ی گسترده‌ای از بیماری‌ها رو شامل میشه  اما اون چیزی که خیلی به بیماری التهابی در واقع آرتریت روماتوئید هست که بیشتر خانم‌ها رو درگیر می‌کنه. این بیماری به واسطه‌ی یک سری مارکرهای التهابی شناخته میشود و نکته‌ای که در مورد این بیماری مطرح هست، این هست که روش تشخیص این بیماری علاوه بر مطالعات رادیولوژیک و معاینات بالینی براساس مثبت شدن مارکرهای التهابی تخصصی چون رماتیک و فاکتورهای دیگه هست که در فیلد تخصصی روماتولوژی قرار می‌گیرد.

درمان این بیماری به سه دسته‌ی کلی در واقع طبقه بندی میشود :

• داروهای ضد التهاب اتویکه دسته گسترده‌ای هستند که توسط همکاران روماتولوژیست در واقع هورمون‌های التهابی این بیماری ساخته میشود و  اینترلوکین یا پیام‌های التهابی این بیماری رو سعی می‌کنن ساپریس کنند.
• درمان‌های ضد درد هستند که توسط گروه بزرگی از همکاران گروه در توترماتوت در واقع تجویز میشوند و درد و خشکی بیمار رو سعی میکنند درمان کنند.
• دسته سوم بیشتر تو فیلد درمان ارتوپدی قرار میگیره شامل درمان های بازتوانی هستند که تو دست کلیه اعمال جراحی و تجویز پروتز و در واقع وسایل بازتوانی مناسب تقسیم میشود.

تو گروه درمان بیماری‌های التهابی در واقع ارتوپدی باید حتما مدنظر داشت که تجویز در واقع اعمال تعویض مفصل هیپ نیازمنده اقدامات ارزیابی‌های دقیق می باشد و قبل از عمل طراحی و کنترل دقیق بیماری با داروهای التهاب و از اون مهمتر پیگیری در حین عمل و بعد از عمل به واسطه‌ی حساسیت این عزیزان به عفونت هست.

استوآرتریت:

استوآرتریت یا به زبان عمومی و زبان محاوره‌ای آرتروز و یا ساییدگی مفاصل بیماری هست که در افراد مسن یا افرادی که در دوران جوانی و میانسالی فعالیت‌های فوق سنگین جسمانی و فعالیت‌های سنگین رو طی می‌کنند دیده میشود شاخص عمده‌ی بیماری اینه که در واقع فعالیت تخریبیم بعد فعالیت بازسازی مفاصل پیشی می‌گیره علل این پیشی گرفتن مسایل متعددی هست مثل مشکلات هورمونی بیماری‌هایی از قبیل دیابت بیماری‌های التهابی مفاصل از قبیل نقرس و دسته بزرگی از اختلالات مکانیکا مثل فعالیت‌های بدنی شدید و در واقع اختلالات اسکلتی که در درمان اونها در سنین پایین‌تر در واقع نادیده گرفته شده.

استوآرتریت از شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی در سطح دنیاست درمان‌های کلیش به سه دسته :

• جلوگیری از بیشتر بیماری بازتوانی
• تبعیض مفاصل
• اعمال جراحی در واقع بازتوانی
تقسیم میشن

نکته‌ی خیلی مهمی که تو استوآرتریت این هست که شایعترین علت مراجعه درد های زانو در افراد میانسال بین 50 تا 60 سال در واقع استارت‌های گسترده‌ی زانو یا تغییرات دژنراتیو هستند که ناشی از این بالانس بین فعالیت‌های ترمیمی زانو و فعالیت‌های تخریبی در زانو هستند.

نکته مهمی که باید مدنظر قرار داشت عده‌ای خیلی زیادی از دوستان سوال می‌کنن آیا مشکلاتی هست که اگر ما آن ها را پیشگیری نکنیم باعث تشدید بشه.
• قطعا بله انواع شکستگی‌ها
• انواع آسیب ربات‌ها لیگامان‌ها
• آسیب منیسک خصوصا در  افراد میانسال اگر در مراحل ابتدایی درمان جدی گرفته نشود و فقط درمان آن ها رو به دلایلی که عموما نیاز به درمان‌های جراحی دارن به تعویق می‌اندازه که باعث تغییر فعالیت مکانیکی مفاسد و آسیب‌های غیرقابل جبران به مفاصل وارد بشه که عموما در افراد میانسال عمل جراحی رو ضروری میسازه.

در مورد استوآرتریت درمان های بازتوانی گسترده‌ای به کار برده میشود و در اولی اگر افراد سبک زندگی خودشان را عوض کنند ورزش‌های سبک و سیدر افراد میانسال در افراد میانسال استفاده کمتر از پله /  آب‌درمانی ( به معنای پیاده روی نرم در آب ) / استفاده از کفش‌های مناسب / پیگیری اختلالات انحراف / در واقع مفاصل مثل انحراف زانو و ... این می‌تونه به سرعت در واقع روند تخریب و جلوگیری کند و مانع از عوارض شدید باشد که تو سنین بالاتر دامن‌گیر بیماران میشود.

استریپاستال:

استریپاستال در واقع یک بیماری متابولیسم استخوان هست فرایند ساخت استخوان توسط سلول‌های اوبلاست انجام می‌گیرد که در استخوان ما همیشه فعال هستند و تخریب استخوان سلول‌های استوکلاس انجام میشود که دائما در استخوان ما فعال هستند.
در واقع بدن ما دائما استخوان‌های خودش را تخریب و بازسازی می‌کند به طوری که اگر شما کاملا استخوان نرمالی از نظر متبولیا هر چهار سال یکبار کل استخوان‌های بدن بلورهایی که این استخوان‌ها رو تشکیل میدن تعویض میشوند.

استپریزهای تخریب است کلاس‌ها بلاسیا سلول‌های استخوان‌ساز ارجحیت پیدا می‌کند و توانایی اون‌ها بیشتر میشود بنابراین به مرور زمان خزانه‌ی استخوانی از بلورهای دکتر پاتاک تهی شده و به تدریج استخوان چگالی و وزن خودش را از دست میدهد یا به زبان ساده پوک میشود و اون کیفیت سابق را ندارد.

برای درمان در واقع طیف گسترده‌ای از درمان‌ها را انجام میدیم اینکه اهمیت استریپاستال که باعث بروز شکستگی‌هایی خصوصا در ناحیه مهره‌های کمر انتهای و در ناحیه مفصل لگن می‌تونن که در سنین بالا نیازمند درمان‌های جراحی خیلی پیشرفته و اقدامات بازتوانی زیادی هستند.

نکته‌ی خیلی مهم اینکه این اعمال جراحی در سنین بالا خطرات خاص خودشون را دارند و ممکنه با عوارض همراه باشند در درمان استپریزهای  می‌کنیم تا حد امکان از درمان‌های دارویی برای بازگرداندن استخوان استفاده کنیم تشخیص قطعی استریپاستال آزمایشگاهی از قبیل بررسی کیارستمیایی سرم نیست هر چند که اینها میتوانند کمک کننده باشند اما در مقادیر نرمال هم افراد ممکنه دچار استپریز اسکن دانسیتومتری استخوان هستش که اصطلاحا به اون دگزا میگوییم .

نکته‌ی خیلی مهمی که اینجا لازمه مد نظر داشته باشیم اینه که مصرف داروهای خانواده بیسفسفونات باعث پدیده‌ای در استخوان‌ها میشوند به‌نام آمادگی استخوان برای شکستگی‌های آتیپیک بنابراین اگر فردی به دلایل استپریز را در دوره‌های بالای دو سه سال مصرف می‌کند حتما پدیده‌ای به نام رز متابولیک هست تا درمان این داروها عوارض دامن‌گیر فرد نشود اینکه یه فرد استپرسشی داشته باشد و این داروها خلاف کلسیم B3  به صورت سرخود شروع کند اصلا توصیه نمیشود با اینکه این داروها تاثیرات خیلی گسترده‌ای روی بهبود دانستراوا و کاهش پوکی استخوان دارند از طرف دیگه مثل یک شمشیر دو لبه می‌مونند و تجویز آنها بدون ویزیت و بررسی توسط پزشکان متخصص و پزشکان که در این زمینه اطلاعات لازم را دارند. ممکنه فرد در دوره‌هایی که برای پوکی استخوان مطرح میشود مستعد انواع دیگر شکستگی‌های استخوانی کند که درمانشون فوق‌العاده پیچیده‌ است.