• زانو درد چیست ؟

زانو درد می تواند در نتیجه عوامل مختلفی رخ داده و تعیین علت آن برای درمان موثر ضروری خواهد بود. وقتی به نظر می رسد درمان های خانگی، تمرینات و فیزیوتراپی بی اثر واقع شده است، درد مکرر و مزمن زانو شما ممکن است. به انواع مختلف تزریق زانو و درمان های پیشرفته مانند مصرف داروها، تزریقات یا حتی جراحی برای تسکین درد و بازگرداندن تحرک تان نیاز داشته باشد.

تزریق زانو شامل تزریق استروئیدها و سایر مواد به طور مستقیم در مفصل زانو یا اطراف آن بوده تا درد موقتاً تسکین یابد. مراقبت پس از تزریق زانو قسمت اصلی درمان و ایمنی شما است. حتماً قرارهای ویزیت با پزشک متخصص خود را تعیین کرده و به آنها مراجعه کنید و اگر مشکلی دارید با پزشک  متخصص خود تماس بگیرید. همچنین بهتر است که نتایج آزمایش خود بررسی کرده و لیستی از داروهای مصرفی خود را همراهتان داشته باشید.

مراقبت های بعد از تزریق زانو

درمان با سلول های بنیادی

سلول های بنیادی سلول هایی اند که خصوصیات هر سلولی را که توسط آن احاطه شده اند، می گیرند. به عنوان مثال، اگر بیمار مبتلا به آرتروز زانو ناشی از فرسوده شدن غضروف باشد. تأمین سلول های بنیادی مفصل آسیب دیده می تواند به رشد مجدد غضروف کمک کند.

سلول های بنیادی از بدن شما معمولاً مغز استخوان بدست می آیند. از آنجا که سلول ها از بدن خودتان بدست می آید. در صورت تزریق سلول های بنیادی به ناحیه دیگر از بدنتان، خطر واکنش سیستمیک نامطلوبی وجود نخواهد داشت. هنگامی که سلول های بنیادی در ناحیه آسیب دیده قرار بگیرند، بلافاصله برای بهبود بافت آسیب دیده. تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و استخوان ها فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

اکثر بیماران یک سری تزریق سه گانه سلول بنیادی با فاصله زمانی بین دو تا پنج روز دریافت می کنند. اولین تزریق درواقع یک روش قبل از تزریق بوده که در آن محلول دکستروز (قندهای ساده) به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. تا آن ناحیه را برای سلول های بنیادی آماده کند. تزریق بعدی، تزریق خود سلول های بنیادی است. قبل از این روش استخراج سلولهای بنیادی از خون و یا مغز استخوان صورت می گیرد. تزریق نهایی مجموعه ای از محرک های پلاکت بوده که به سلول های بنیادی کمک کرده تا کار خود را انجام دهند.

آماده شدن برای پروسه تزریق زانو

از آنجا که تزریق زانو ممکن است باعث خونریزی و کبودی گردد، باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون چند روز قبل از تزریق خود خودداری کنید. این مورد همچنین ممکن است در مورد مکمل های غذایی که دارای اثرات رقیق کننده خون هستند نیز اعمال شود. قبل از تزریق زانو باید با پزشک خود درمورد اینکه از چه داروها یا مکمل هایی باید خودداری کرد مشورت کنید. علاوه بر این، اگر در دو هفته گذشته دچار تب ۳۸ درجه سانتیگراد و یا بیشتر شده اید، باید به پزشک در طول پروسه مشورت دارویی خود آن را ضمن کنید.

تزریق زانو

مراقبت‌های بعد از تزریق زانو

پس از تزریق زانو، برخی از بیماران پس از چند ساعت اولیه پروسه تزریق بلافاصله احساس تسکین فوری در ناحیه زانو خواهند داشت، اما برای برخی دیگر زمان تسکین درد ممکن است چند روز به طول بیانجامد. اینکه چقدر طول می کشد تا تزریق زانو درد این ناحیه را تسکین می دهد، به شدت درد و نوع تزریق زانو بستگی دارد. اگر به طور مزمن درد زانو داشته اید، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا درد زانوی تان تسکین پیدا کند.

در صورت داشتن بی حسی در حین پروسه تزریق زانو، تا ۲۴ ساعت آینده در این ناحیه احساس بی حسی خواهید داشت. در طی یک تا دو روز اول ممکن است احساس سوزش در مفصل تحت درمان را داشته باشید. این سوزش ها معمولاً بعد از چند روز کم کم کاهش پیدا می کندد. بعد از اینکه تزریق زانو درد شما را تسکین داد، می توانید انتظار داشته باشید که این تسکین برای چند هفته تا چند ماه و در بعضی موارد طولانی تر برای تان ادامه داشته باشد.

پس از تزریق، ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند قرمزی، التهاب مفصل و افزایش سطح قند خون را تجربه کنید اطمینان حاصل کنید که در صورت داشتن عارضه دیابت، سطح گلوکز خون خود را کنترل می کنید.

برای کاهش عوارض جانبی و تسکین درد، پزشک موارد زیر را به شما پیشنهاد می کند:

• محافظت از ناحیه تزریق برای چند روز
    • اجتناب از بلند کردن سنگینی
    • استراحت آن بخش از بدن که در آن ناحیه تزریق صورت گرفته است
    • قرار دادن یخ (کمپرس سرد) در محل تزریق برای تسکین درد
    • اجتناب از پد های گرم کننده (کمپرس گرم)
    • اجتناب از حمام کردن، وان آب گرم، یا جکوزی برای یک روز
    • نظارت بر محل تزریق برای بررسی و مشاهده علائم عفونت احتمالی

اگر بعد از چند هفته یا چند ماه درد مفصل شما دوباره عود کرد، احتمالا باید درخواست تزریق مجدد زانو را از پزشک متخصص داشته باشید. به طور معمول در بهترین پروسه تزریق زانو، بیمار برای تزریق بیشتر از سه بار در طول سال محدود است، اما می توانید با پزشک خود در مورد گزینه های دیگر موجود و اینکه چه روش های درمانی برای شرایط شما بهتر است صحبت کنید.

2 نظر