دیسک کمر چیست

• دیسک کمر چیست؟

دیسک غضروفی می باشد که میان دو مهره قرار می گیرد و همچون فنری از ایجاد فشار مهره بالایی به مهره های پایینی کمر پیشگیری می کند.

ما زمانی دچار بیماری فتق دیسک کمر می شویم که به علت ورزش های سنگین ، اضافه وزن ، تصادف ، علل مادرزادی ، جابه جایی مهره ها ،آرتروز و سن زیاد دیسک دچار ضایعه می شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و محتویات درون آن بیرون می زند.

البته جالب این است که این ساختار باعث پیشگیری از افتادن دیسک در نخاع و فشار بر روی اعصاب و در نتیجه پیشگیری از اختلال اعصاب و فلج قسمتی از عصب می شود.

علایم و نشانه ها

ممکن است دیسک کمر شما هیچ گونه علائمی را از خود نشان ندهد و تنها در عکس های تصویر برداری قابل مشاهده باشد. اما در برخی موارد دیگر فتق دیسک کمر می تواند دردناک باشد. فتق دیسک بین مهره ها بیشتر در قسمت کمر بروز می کند اگر چه ممکن است در بین مهره های گردنی نیز اتفاق بیافتد.

شایع ترین علائم  دیسک کمر عبارتند از:

درد در بازو و یا پا :

اگر فتق دیسک کمر شما در قسمت پایین کمر باشد شما معمولا در باسن، ران و ساق پای خود احساس درد شدید می کنید. اگر فتق دیسک شما در مهره های گردنی اتفاق بیافتد، درد معمولا در شانه و بازو ها احساس می شود. این درد ممکن است در مواقع سرفه، عطسه و یا حرکت دادن ستون فقرات به صورت ناگهانی شدیدتر شود.

بی حسی و سوزن سوزن شدن :

دیسک کمر اغلب باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن که اعصاب آن به علت فتق دیسک تحت فشار است، می شود.

ضعف :

ممکن است عضلاتی که توسط اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته کنترل می شوند، تضعیف شوند. این اتفاق ممکن است باعث شود که شما تلو تلو بخورید و یا توانایی شما برای بلند کردن و یا نگه داشتن اجسام مختل شود.

با مشاهده علائم بالا به پزشک مراجعه کنید. و در موارد زیر به صورت اورژانسی به پزشک و یا اورژانس مراجعه کنید:

بدتر شدن علائم :

اگر علائمی که در بالا ذکر شد به حدی شدید شود که دیگر قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نباشید.

اختلال در عملکرد مثانه و یا روده: در برخی از انواع خاص فتق دیسک کمر ممکن است شما با بی اختیاری و یا مشکل در ادرار کردن مواجه شوید

بی حسی زینی :

در این حالت، از دست دادن حس به صورت پیشرونده به بخش هایی از پا، ران و باسن منتقل می شود

درمان دیسک کمر

از بهترین راه ها و روش های درمان دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عمدتا رعایت نکات پیشگیرانه مانند اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت های دردناک و استفاده برنامه ریزی شده از مسکن ها می توانند علائم 9 نفر از هر 10 نفر مبتلا به فتق دیسک کمر را تسکین دهد

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان دیسک کمر عبارتند از:

مسکن های بدون نسخه

که معمولا برای تسکین درد های خفیف و متوسط  دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرند.

مسکن های قوی

اگر با استفاده از مسکن های بدون نسخه درد شما تسکین پیدا نکرد ممکن است پزشک مسکن های قوی تری را برای شما تجویز کند. خواب آلودگی، تهوع، گیجی و یبوست از جمله عوارض جانبی احتمالی این گونه دارو ها هستند.

داروهای مخصوص آسیب های عصبی

این دارو ها نسبت به مسکن های قوی عوارض جانبی کمتری دارند لذا تمایل برای تجویز آنها بیشتر است.

شل کننده های عضلانی

اگر شما با اسپاسم عضلانی مواجه باشید، ممکن است پزشک برای شما شل کننده های عضلانی تجویز کند. خواب آلودگی و سرگیجه از عوارض جانبی احتمالی این گونه دارو ها هستند.

تزریق کورتیزون

ممکن است پزشک داروی ویژه ای را برای تزریق مستقیم به قسمت اطراف اعصاب نخاعی شما تجویز کند. استفاده از تصویر برداری پزشکی به تزریق کننده کمک می کند که این کار را به روشی ایمن تر انجام دهد. گاهی اوقات ممکن است پزشک یک دوره استروئید خوراکی را به منظور کاهش ورم و التهاب برای شما تجویز کند.

فیزیوتراپیست ها می توانند حرکات و وضعیت هایی را به شما یاد بدهند که شما بتوانید به کمک آنها درد ناشی از فتق دیسک کمر خود را به حداقل برسانید. ممکن است فیزیوتراپیست ها موارد زیر را به شما توصیه کنند:

• استفاده از گرما و یا سرما
    • ورزش حرکات کششی
    • استفاده از اموال اولتراسوند
    • تحریک الکتریکی
    • استفاده کوتاه مدت از اورتز های حمایتی در گردن و کمر

بیشتر بدانید : گوژپشتی (قوز کمر) چیست | علل ، علائم و درمان

درمان جراحی دیسک کمر

تعداد اندکی از افراد مجبور به انجام حمل جراحی فتق دیسک کمر می شوند. ممکن است پزشک بعد از امتحان کردن شش هفته روش های درمانی معمول و جواب نگرفتن به سراغ عمل جراحی برود علل خصوص اگر موارد زیر به صورت تدریجی در حال بدتر شدن باشند:

• بی حسی و ضعف
    • اشکال در ایستادن و راه رفتن
    • از دست دادن کنترل مثانه و روده

در بسیاری از موارد توسط عمل جراحی تنها بخش بیرون زده دیسک کمر خارج می شود. با این حال در مواردی بسیار نادر پزشک مجبور به حذف کامل کل دیسک می شود. در این حالت از لوازم و تجهیزات مخصوصی برای ثابت کردن مهره ها استفاده می شود. در مواردی بسیار نادر ممکن است جراح از دیسک های مصنوعی استفاده کند.

تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی

از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

از گرما یا سرما استفاده کنید. در ابتدا برای تسکین درد و ورم می توانید از کیسه های آب سرد استفاده کنید. پس از چند روز برای افزایش احساس آرامش و راحتی می توانید از کیسه های آب گرم استفاده کنید.

از استراحت بیش از حد پرهیز کنید. استراحت بیش از حد در رختخواب ممکن است به ضعف عضلات و مفاصل منجر شود که می تواند بهبود شما را پیچیده تر کند. می توانید به مدت 30 دقیقه در یک حالت راحت استراحت کنید و سپس برای انجام یک سری کار های سبک و یا یک پیاده روی کوتاه، بلند شوید. سعی کنید در طول دوره درمان از انجام فعالیت هایی که درد شما را بدتر می کنند، بپرهیزید.

پیشگیری از دیسک کمر

برای پیشگیری ازدیسک کمر موارد زیر را انجام دهید:

ورزش کنید. تقویت عضلات به ثبات و حمایت از ستون فقرات کمک می کند.

در وضعیت های خوب بدنی قرار بگیرید (برای نشستن، ایستادن و دراز کشیدن) وضعیت های خوب فشار را بر روی ستون فقرات کم می کنند. حتما به یاد داشته باشید که حالت نشستن خود را تصحیح کنید و در هنگام بلند کردن اجسام از ران ها و پاهای خود کمک بگیرید نه کمرتان.

حفظ وزن سالم: اضافه وزن باعث افزایش فشار بر ستون فقرات و افزایش احتمال ابتلا به فتق دیسک کمر می شود.

2 نظر