جراحی ترمیم مینیسک زانو

• جراحی مینیسک یک عمل رایج برای برداشتن یا ترمیم مینیسک پاره شده(قطعه ای از غضروف) در زانو است. این جراحی نیاز به چند برش کوچک دارد و دوره بهبودی آن حدود چند هفته طول می کشد. این روش درمانی می تواند درد را کاهش دهد و تحرک و ثبات زانو را بهبود بخشد و بیمار را به فعالیت های روزمره زندگی بازگرداند.

مینیسک چیست؟

هر زانو دارای دو مینیسک است. آنها بالشتک های لاستیکی و C شکل هستند که به عنوان ضربه گیر در مفصل زانو عمل می کنند. اگر مینیسک آسیب ببیند یا پاره شود، پزشک و جراح ارتوپد ممکن است جراحی را برای برداشتن قسمت آسیب دیده یا ترمیم آن توصیه کند.

پارگی مینیسک

جراحی مینیسک چیست؟

جراحی مینیسک عمل جراحی برای برداشتن یا ترمیم مینیسک پاره شده است.

چه کسانی نیاز به جراحی پارگی مینیسک دارند؟

آسیب دیدگی و جراحی مینیسک به ویژه در بین افرادی که ورزش می کنند، رایج است. یک چرخش ناگهانی یا ضربه به زانو می تواند باعث پارگی مینیسک گردد.

افراد مسن نیز اغلب به مینیسک خود آسیب می رسانند. منیسک ها با گذشت زمان ضعیف می شوند و احتمال پارگی آنها بیشتر است. در واقع، پارگی مینیسک می تواند یک اتفاق طبیعی به عنوان بخشی از روند پیری باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به پارگی مینیسک جراحی را انتخاب می کنند زیرا غضروف آسیب دیده می تواند زانو را ناپایدار کند (دست و پنجه نرم کند و جای خود را بدهد)، باعث درد و تورم شود یا باعث “قفل شدن” یا “گیر کردن” زانو شود.

آیا هر آسیب مینیسک نیاز به جراحی دارد؟

برخی از افراد برای پارگی مینیسک نیاز به جراحی دارند، اما برخی نه. تصمیم پزشک مبنی بر جراحی فرد به عوامل زیر بستگی دارد:

• نوع، اندازه و محل پارگی.
    • سن بیمار.
    • سطح فعالیت و سبک زندگی بیمار.
    • آسیب های مرتبط به زانو به عنوان مثال، پارگی رباط صلیبی ACL.
    • وجود علائم درد، تورم، قفل شدن زانو، زانوی پرانتزی و …

پزشک ارتوپد ممکن است که ابتدا درمان های غیر جراحی را برای بیمار امتحان کند، مانند:

• استفاده از R.I.C.E (استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع).
    • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
    • فیزیوتراپی
    • تزریق در زانو، مانند آرتروسل.

جراحی آرتروسکوپی مینیسک زانو

رایج ترین روش برای درمان به روش جراحی پارگی مینیسک، آرتروسکوپی زانو است که معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد.

در این روش جراحی، جراح چند برش کوچک در زانوی بیمار ایجاد می کند و ابزار کوچکی به نام آرتروسکوپ را در محل برش قرار می دهد. آرتروسکوپ یک لوله نازک با نور کوچک و دوربین فیلمبرداری در انتهای آن است. این دوربین تصاویر ویدئویی را از داخل زانوی شما روی مانیتور پخش می کند.

جراح با استفاده از آرتروسکوپ و بررسی نوع پارگی به تصمیم در مورد انتخاب روش جراحی می پردازد و یکی از روش های زیر را برای جراحی انتخاب می کند:

• ترمیم مینیسک: جراح قطعات پاره شده غضروف را دوباره به هم می دوزد تا بتوانند خود به خود بهبود یابند. با این حال، به دلیل نوع پارگی و خونرسانی، کمتر از 10 درصد پارگی ها واقعا قابل ترمیم هستند.
    • منیسککتومی جزئی: جراح غضروف آسیب دیده را برش داده و برمی دارد و بافت سالم مینیسک را در جای خود باقی می گذارد.
    جراحی آرتروسکوپی مینیسک زانو

مزایای جراحی مینیسک زانو چیست؟

جراحی پارگی مینیسک سبب می شود که فرد به فعالیت های روزمره خود بازگردد. به طور کلی می توان گفت این جراحی باعث می شود که:

• فرد را به ورزش یا فعالیت های وی بازگرداند.
    • بهبود تحرک و حرکت زانو.
    • پایداری و ثبات بیشتر در زانو.
    • جلوگیری یا کند کردن پیشرفت آرتروز.
    • کاهش یا تسکین کامل درد.

اقدامات پس از جراحی مینیسک

زمان بهبودی برای جراحی مینیسک بستگی به نوع جراحی دارد. بهبودی ترمیم مینیسک نسبت به منیسککتومی بیشتر طول می کشد. بهبودی کامل از جراحی مینیسک می تواند از شش هفته تا سه ماه طول بکشد. اقدامات مراقبتی پس از جراحی عبارتند از:

• عصا برای از بین بردن فشار روی زانو در هنگام بهبودی.
    • زانوبند برای تثبیت مفصل در حین بهبودی.
    • داروهای ضد درد.
    • فیزیوتراپی.
    • تمرینات توانبخشی در خانه برای بازگرداندن تحرک، دامنه حرکتی و قدرت به زانوها.

چه مدت پس از جراحی مینیسک می توانم راه بروم، ورزش کنم و کار کنم؟

اکثر افراد بلافاصله پس از جراحی مینیسک می توانند با عصا راه بروند. بسیاری از آنها در عرض شش تا هشت هفته به فعالیت های عادی باز می گردند.

پزشک ممکن است فعالیت‌های کم فشار را برای مدتی برای بیمار توصیه کند؛ مانند پیاده‌روی به جای دویدن.

پس از جراحی، چه عوارضی می تواند خطرناک باشد؟

پزشک به شما می‌گوید چه زمانی باید برای معاینه مراجعه نمایید. اما در صورت بروز علائم زیر باید فوراً به پزشک مراجعه و با وی مشورت نمایید:

• تب بالاتر از 38 درجه.
    • ترشحات زیاد خون و مایع روی پانسمان.
    • درد یا تورمی که با استراحت یا بالا بردن پا برطرف نمی شود.
    • ترشحات چرک یا بدبو از محل برش ها.
    • مشکل در تنفس.

سخن پایانی

جراحی ارتوپد می تواند مینیسک آسیب دیده یا پاره شده را ترمیم کند. اگر زانو درد دارید که در زندگی، کار یا فعالیت‌های شما اختلال ایجاد می‌کند، به پزشک ارتوپد جهت معاینه مراجعه نمایید. جراحی مینیسک به روش آرتروسکوپی می تواند درد را کاهش دهد، تحرک و ثبات زانو را بهبود بخشد و به بیمار کمک کند تا به فعالیت های خود بازگردد.