عفونت زانو

  • عفونت زانو از جمله بیماری های جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. این عفونت در اثر آلوده شدن مایع سینوویال یا مایع بین مفصلی توسط باکتری ها اتفاق می افتد. همچنین ممکن است که عفونت زانو گاهی اوقات در اثر عنوان عوارض جراحی زانو رخ دهد. درمان این عفونت بسته به علت بروز آن می تواند متفاوت باشد.

    ما در این مقاله به شرح علائم، علت و درمان عفونت زانو می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

    علائم عفونت زانو

    علامت اصلی عفونت زانو، درد شدید در هنگام حرکت دادن زانو می باشد. علائم دیگری که ممکن است در اثر این عارضه ممکن است اتفاق بیفتد، عبارت است از:

    • ناتوانی در حرکت دادن زانو به دلیل درد زانو یا سفتی آن
    • تب (تبی که بیش از 24 ساعت طول بکشد) و لرز و حالت تهوع
    • تورم اطراف زانو
    • قرمزی یا سوزش در زانو
    زانو عفونی

    علت عفونت زانو

    عفونت زانو می تواند در اثر صدمات و آسیب های ناشی از ضربه، جراحی ها و عفونت در سایر نقاط بدن شما ایجاد شود. در اینجا به بررسی علت های عفونت های مختلف می پردازیم:

    1)عفونت بافت نرم

    عفونت های بافت نرم، که سلولیت نیز نامیده می شود، اغلب توسط باکتری استاف ایجاد می شود. این باکتری ها روی پوست شما زندگی می کنند، حتی زمانی که پوست شما سالم است، می توانند از طریق هر زخم باز روی زانو وارد ناحیه مفصل زانو شوند.

    داروهای دیابت و داروهای تجویزی سرکوب کننده سیستم ایمنی می توانند خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهند.

    2)عفونت زانو پس از جراحی

    جراحی تعویض مفصل زانو یک جراحی رایج است که برای اکثر افراد عارضه ای ایجاد نمی کند. در کمتر از حدود 1 درصد از جراحی های تعویض مفصل، عفونت در اطراف ناحیه پروتز زانو رخ می دهد.

    از آنجایی که مفاصل مصنوعی از فلز و پلاستیک ساخته شده اند، هیچ نوع قابلیت ایمنی برای مبارزه با باکتری های مضر ندارند. مفاصل مصنوعی ممکن است در زمان جراحی یا حتی سال ها پس از جراحی دچار عفونت شوند.

    جراحی هایی که برای ترمیم غضروف یا تاندون های پاره شده انجام می شود نیز می تواند باکتری را به مفصل زانو وارد کند. ترمیم ACL و ترمیم مینیسک از جمله جراحی های رایج زانو هستند که می توانند منجر به عفونت شوند.

    3)عفونت مفصلی

    عفونت مفصلی یا آرتریت سپتیک در اثر ضربه به مفصل زانو ایجاد می شود. همچنین این عفونت می تواند در اثر نیش حیوان و یا زخم سوراخ شده یا عفونت موجود روی پوست نیز ایجاد شود. همچنین بیماری های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی نیز می توانند خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهند.

    عفونت مفصلی

    4)بورسیت زانو

    بورسیت زانو هر نوع التهابی است که بورس های زانو را تحت تاثیر قرار می دهد. بورس ها کیسه های پر از مایعی هستند که از زانوی شما محافظت می کنند.

    باکتری ها می توانند به این کیسه ها نفوذ کرده و عفونت ایجاد کنند. گرما و تورم پس از انتشار عفونت در بقیه مفاصل زانو نیز رخ می دهد.

    بورسیت زانو

    5)استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان

    گاهی اوقات عفونت هایی که از سایر قسمت های زانو شما شروع می شود می تواند به استخوان های زانو برسد. آسیب ها و صدمات ناشی از ضربه که استخوان را در معرض هوا قرار می دهد نیز می تواند منجر به عفونت گردد. این عفونت های استخوانی استئومیلیت یا عفونت استخوان نامیده می شوند. اگرچه این بیماری نادر است، ولی بسیار جدی است و ممکن است هر یک از استخوانهای بدن درگیر شود.

    استئومیلیت زانو

    تشخیص عفونت زانو

    عفونت زانو با آزمایش مایع موجود در زانو تشخیص داده می شود که این آزمایش شامل شاخص های گلبول های سفید، ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها می باشد.

    یک آزمایش خون ساده نیز می تواند برای تشخیص هر نوع عفونتی که در بدن است، انجام شود. همچنین گاهی اوقات می توان از اشعه ایکس به عنوان ابزاری برای تشخیص آسیب مفاصل حاصل از عفونت، استفاده کرد.

    تورم زانو

    درمان عفونت زانو

    عفونت زانو می تواند منجر به انتشار عفونت در جریان خون شود. از این رو باید بلافاصله پس از تشخیص به پزشک برای درمان مراجعه کرد. پزشک ارتوپد با استفاده از آنتی بیوتیک ها و زهکشی مفاصل به درمان عفونت می پردازد که در ذیل به شرح هر یک از این روش ها می پردازیم:

    1) درمان عفونت با آنتی بیوتیک ها

    پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کاهش تعداد باکتری‌ها در زانو و جلوگیری از عفونت زانو تجویز کند.

    این آنتی بیوتیک ها را هم می توانید به صورت داخل وریدی و هم به صورت خوراکی مصرف کنید. مصرف آنتی بیوتیک ها تا زمانی که عفونت شروع به بهبود کند، باید ادامه یابد. در مورد آنتی بیوتیک های خوراکی، ممکن است مصرف این داروها تا شش هفته هم ادامه یابد تا عفونت به طور کامل از بین برود.

    2) تخلیه و کشیدن آب زانو

    اگر زانوی شما عفونی شده است، باید مایع عفونی اطراف مفصل را خارج کنید. روشی به نام آرتروسکوپی ممکن است برای مکش و تخلیه مایع عفونی از بدن شما استفاده شود.

    ارتروسکوپ

    در مواردی مایع را می توان با استفاده از یک سوزن بزرگ خارج کرد. در موارد جدی‌تر که عفونت پیشرفت کرده است، ممکن است به یک عمل جراحی باز برای برداشتن مایع عفونی و همچنین بافت آسیب‌دیده نیاز داشته باشید.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

    چناچه هر یک از علائم زیر را مشاهده کرید، باید فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید:

    • لرز
    • حالت تهوع
    • تب شدید
    • سفتی که شما را از حرکت دادن مفصل باز می دارد

    اگر جراحی تعویض مفصل یا زانو انجام داده اید، به محض اینکه متوجه درد، تورم یا قرمزی شدید، به پزشک مراجعه مراجعه نمایید.

    سخن پایانی

    عفونت زانو یک بیماری جدی است.  مصرف آنتی بیوتیک و گاهاً جراحی تنها راه برای مدیریت علائم و جلوگیری از تشدید بیماری است. اگر برای درمان عفونت زانو اقدام نکنید، ممکن است مفصل زانو برای همیشه آسیب ببیند و ممکن است حتی عفونت وارد جریان خون شود و بیمار دچار شوک سپتیک شوید.

    در مورد عفونت زانو، مهم است که این بیماری به موقع تشخیص داده شود تا پزشک بتواند هرچه زودتر روش درمانی مناسب را برای بهبودی عفونت زانو تجویز نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *